July 03, 2013

Kini Masalah Ekzema Pada Anak Tiada Lagi ^-^


APA ITU EKZEMA??
Ianya adalah gangguan kulit yang sering berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Dermatitis Atopik atau Ekzema adalah satu keradangan kulit yang kering dan berasa gatal. Keadaan kulit ini muncul pada siapa pun dari bayi kepada orang tua.

BAGAIMANA RUPA DERMETITIS/ECZEMA ATOPIK
Ekzema ada tiga jenis; ringan, sedang atau berat. Dalam kes paling ringan kulit berwarna merah, sedang, kekeringan dan berduri. Dalam kes sedang sampai parah dapat sangat memerah, gatal luar biasa, patah, renyah, pengelupasan, mentah, berdarah dan menangis cecair yang dikenali sebagai eksim basah. Orang dengan AD mempunyai semua mempunyai kecenderungan yang lebih kering, kulit gatal dan mudah jengkel. Hal ini boleh berlanjutan selama bertahun-tahun dan juga boleh mengakibatkan smashing dari kulit. 
 


FAKTOR-FAKTOR EKZEMA MENJADI LEBIH TERUK 
  • Perubahan suhu bilik secara tiba-tiba, senaman yang teruk dan cuaca yang panas dan lembap. 
  • Sentuhan dengan rumput atau pasir.
  • Pakaian sintetik (sebagai contoh nilon) atau sakhla
  • Kanak-kanak seharusnya memakai pakaian kain kapas atau pakaian dengan peratusan kandungan kapas yang tinggi. 
  • Perasaan susah hati yang beremosi.
  • Penggunaan sabun berubat, mandi buih, air panas (yang cenderung membuang minyak semula jadi daripada kulit) secara sering. Gunakan sabun yang sederhana atau pengganti sabun seperti salap yang mengemulsi.
  • Suhu air mandi seharusnya sejuk. 
  • Gunakan bahan cuci yang sederhana untuk membasuh dan membilas pakaian sebersih-bersihnya semasa cucian.
  • Asap rokok. Di dalam bilik yang tertutup, asap dan wasap akan merengsakan kulit. Adalah baik untuk melarang merokok di dalam rumah. 
  • Bulu anjing dan kucing. Semua binatang peliharaan yang berbulu akan menjadikan ekzema lebih teruk. Elakkan daripada memelihara kucing dan anjing di dalam rumah. Begitu juga dengan alat-alat permainan yang berbulu dan permaidani. 

Masalah ni takde ubat specific ya.Bukan macam demam, telan ubat demam, baiklah esok lusa.Tapi, dgn supplemen, ia dapat kurangkan masalah eczema ini supaya tidak melarat.
 
Jom kita ikuti beberapa testimoni dari pengguna-pengguna Shaklee yg menghidap eczema yagn mengambil supplemen Shaklee.  





TESTIMONI SET ECZEMA


Beeha (Consume ESP + Nutriferon)

since saya ade eczema, resdung n asthma.. so kak Cery MamaFaiz suggestESP n nutriferon memandangkan asthma yg teruk..tu pon pas baca blog kak cery satu hari tah berapa kali utk get the confident tuu..ehehe... soconsume nutriferon everyday and esp 2kali sehari.. x smpai 2mggu,alhamdulillah, xsedar lgsg masalah eczema, allergy kulit dah ilang! magic kan.. dah xperlu laa nak sapu2 cream farmasi macam2..hanya org yg ade masalah eczema n kulit aje yg tau betapa susahnye kalau datang tang gatal2 tu.. blom lg kulit jd xcantik, berkudis lg.. tp alhamdulillah sgt.. satu masalah ilang.. 
kulit muka rs makin better..  


Pn Fida (Consume ESP, Set B , Nutriferon, Omega) 

fida punya ekzema dah tinggal 10% lagi nak baik.. maksudnya gatal2 dah hilang, tinggal nak elokkan kulit kering je.. alhamdulillah, berkat consume shaklee and tawakkal pada Allah.. 


Pn Norita (Consume ESP) :
Jika dahulu, ibu tidak boleh langsung makan apa jua juadah yang dimasak oleh mak ibu dalam bentuk seafood, mulalah kaki berkudis dan bernanah. Tapi kini alhamdulillah, sudah berubah dan ibu tiada masalah untuk makan segala macam makanan laut termasuklah umai Ibu dapati sejak ibu mula mengambil ESP sebagai makanan tambahan pada tahun 2001 dulu, kulit muka yang mudah ditumbuhi jerawat dah mula menunjukkan perubahan yang positif. Kaki ibu yang mudah berkudis apabila makanan laut pun sudah banyak berubah dan tidak menunjukkan kesan seperti sebelum consume ESP. 

 Ibu membuat kesimpulan bahawa ESP Shaklee banyak membantu tubuh ibu menghasilkan sel yang sihat. Begitu juga dengan keadaan Addin dan Nasa yang mempunyai masalah gegata dan ekzema.Ibu akan pastikan mereka ini minum Energizing Soy Protien (ESP) dengan bancuhan Performance Drink (PD) untuk 1-3 kali sehari dengan bancuhan yang moderate iaitu tidak terlalu pekat mahupun tidak terlalu tawar.ESP sangat membantu mengurangkan masalah yang mereka alami, alhamdulillah.

Nur Fiza :

Sejak lahir, Aisyah dah diserang Ekzema. Apa yang pasti, pasti dia akan menangis sambil menggaru kepala, leher dan bahagian lampin.Saya notice kawasan yang kerap jadi merah-merah ialah di kawasan leher, sekitar bahu dan bahagian lampin. Yang paling teruk ialah 2-3 minggu lepas, setiap malam dia bangun, mengamuk2..atai!atai!. Heran, hari tak panas, badan tak berpeluh pun apsal jadi jugak. Apa nak buat ek. Aisyah jenis yang tidak suka telan ubat.Sebenarnya, saya dah beberapa kali bawa Aisyah berjumpa doktor. Tapi kali ini saya tidak berbuat demikian kerana, saya tahu, masalah ini akan terus berulang dan berulang, setakat sapu krim, bagi makan ubat, gatal-gatalnya tak hilang-hilang pun. Bila tanya doktor, sebab apa dan sampai bila, doktor jawab, biasalah ekzema ni terjadi di kalangan budak-budak, tak bahaya pun, jangan risau...

Emak memberi petua agar disapukan air garam pada bahagian yang gatal-gatal tu terutama di bahagian lampin. Cara ini memang berkesan tetapi hanya untuk sementara. Esok, jadi lagi, fed up! fed up!


Berpandukan pengalaman yang dikongsikan oleh Kak N tentang bagaimana beliau merawat anaknya yang ekzema, saya pun cuba cara yang sama. Saya masukkan setengah sudu kecil ESP ke dalam botol susu Aisyah. Semenjak dari hari itu Aisyah tidak lagi menjerit2 di tengah malam. Hampir 3 minggu barulah kesan merah-merah yang menggelikan itu completely hilang. Sekarang ni, saya masih continue masukkan sedikit ESP ke dalam bancuhan susunya setiap malam beserta sedikit Mealshake sekali setiap hari.Ini bagi memastikan Aisyah tidak lagi diserang keradangan kulit yang teruk. Sekarang ni, Aisyah bukan sahaja dapat tidur lena, malah lebih nyenyak dan kurang meragam bila bangun tidur.
Berminat Untuk Mencuba??? 
♥ Shaklee Independent Distributor (ID No : 906151) 
(id diperlukan jika anda beli sendiri di branch) 
♥ Contact No : 016-711 3576 
♥ email : suhaily.aj@gmail.com 
♥ PM di FB : El Naomie

No comments:

Post a Comment