July 03, 2013

Mari Amalkan 7 Cara Untuk Meningkatkan Metabolisme Badan

Salam Ceria dan Bahagia buat semua pengunjung blog elnaomie

Hari ni nak share mengenai tips untuk tingkatkan tahap metabolisme tubuh badan kita. Kenapa penting sangat untuk tinggikan tahap metabolisme badan? Ye la, bila tinggi kadar metabolisme kita, baru la senang lemak-lemak di bakar, so x mudah naik badan (gemuk).

Susahnya nak diet ?????? 
Ye ke susah???? Cuba kita amalkan Tips ni...cuba amalkan dan jangan ada istilah susah sebab kesihatan kita, kita yang tentukan bukan orang lain. Bila kita sakit kita jugak yang akan menangungkan..Okay jom kita mulakan.
 
Sebenarnya sambil makan2 depan tv atau melayari internet pun kita masih boleh bakar kalori. Caranya bukan berdiet teruk..tapi dengan mengamalkan "makanan & cara pemakanan" yang boleh tingkatkan metabolisma kita (yg makin lemah bila umur makin meningkat). Bila metabolisma badan dah speed-up & up-to-date maka lebih cepat la badan kita boleh bakar lemak2 yg berlebihan tu! ;)






Kajian menunjukkan, bukan makanan pembakar lemak je yg boleh tingkatkan metabolisma, tapi saiz makanan & masa untuk makan juga antara faktor2 penting. Boleh cuba kaedah2 secara natural ni ye : 


1. Kena Kerap Makan
- minimum kena makan 4 kali sehari. Kalo boleh 5 -6 kali pun okeh. Makan pagi, makan pukul 10, makan lunch kul 2, minum petang, makan malam (dinner) dan makan seblum tido (supper). Itu dah total 6x. Kalo kita xmakan @ skip makan @ lambat makan, kadar metabolisma akan turun. Tiap kali kita makan, ia meningkatkan (speed up) kadar metabolisma badan. Sebaliknya kalau tak nak makan, metabolisma pun akan rendah. Jadi teori berdiet iaitu dengan tidak makan @ skip makan adalah sangat2 salah!

2. Makan dalam Jumlah Kecil
- makan dalam jumlah yg kecil tetapi kerap boleh stabilkan kandungan gula/glukos dalam darah, naikkan metabolisma & kekalkan tenaga! Kena makan breakfast saiz paling besar (tapi jangan over berat/banyak sangat) dan last sekali makan 4 jam sebelum tidur (saiz paling kecik!)

  3. Pilih Makanan Berkhasiat
- pilih yg berkarbohidrat tetapi tinggi fiber/serat supaya badan tetap bertenaga. Jugak kena makan saplemen berkhasiat & menyihatkan macam vitamin2, mineral dan lain2 nutrisi yg badan perlukan sehari2. Kajian juga menunjukkan kita kena makan protin yang berkualiti untuk membina otot2 bagi membakar lemak! Jadi banyakkan juga mengambil makanan tinggi protin & rendah lemak.


4. Tambah Pedas dalam Masakan
- rajin2 la makan yg agak pedas, berkari @pun ade mustard sebab ia boleh tingkatkan metabolisma sebanyak 40% untuk 2-3jam! Tapi pastikan bukan makanan yg tinggi kalori! Cthnya, kalau makan kari ayam tu jangan la yg lemak/santan banyak sgt. Cuba gantikan santan dengan susu segar low-fat ke..okeh gak tu. Kita masih boleh nikmati kari tetapi tidak menambah lemak degil!

  5.Minum Banyak Air Sejuk
- Air memang penting kepada badan kita (meliputi 70-80%). Penyelidik2 Jerman mendapati orang yg minum air sejuk sebanyak 500ml boleh tingkatkan metabolisma hampir 30%. Banyak tu...! Badan kita kena bakar 100 kalori untuk kembalikan suhu normal badan. jadi kalo kita selalu minum air sejuk, bayangkan la berapa banyak badan kita akan bakar kalori dalam sehari setiap kali nak normalkan suhu badan? Tapi pastikan la air sejuk putih 8 gelas sehari (paling kurang)...bukan minum air coca-cola! :p



6. Bertukarlah Kepada Teh Hijau
- Banyak kajian dah buktikan teh hijau ni boleh tingkatkan metabolisma, bakar lemak & sumber antioksida. Jadi mulakanlah amal minum teh hijau setiap masa!


7. Makan Lemak Baik


- Badan kita memerlukan asid lemak omega-3 yang boleh kita dapat dari banyak sumber macam kacang soya, walnut, minyak conola dan ikan. Ia boleh melawan banyak penyakit sebab tu badan kita perlukan omega-3. Menurut "kajian minyak ikan & pengurangan berat badan", orang yang tengah berdiet memang kena makan banyak ikan sebab ade banyak khasiat (antara sumber lemak baik) . Tp ada sesetengah jenis ikan je yg kaya dengan omega-3 macam ikan salmon, ikan sardin, ikan tuna, ikan kod, belut dan banyak lagilah.

Bagi yang nak turunkan @ kekalkan berat badan ideal, bolehlah amalkan 7 yang diatas ni! Tingkatkan metabolisma! Bakar lemak & kalori!


Jom berubah sihat!

Untuk Maklumat lanjut tentang keahlian /Pembeliaan produk@menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung dengan kami melalui Perunding Vitamin Anda  ♥ Shaklee Independent Distributor  ♥ Contact No : 016-7113576  ♥ Email : suhaily.aj@gmail.com 
These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 
Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share 'Sharing Is Caring'.. 
LIKE MY FanPage: El Naomie Vitamin's House

No comments:

Post a Comment

PENTING KE PROTEIN UNTUK TUBUH BADAN KITA?

PENTING KE PROTEIN NI? | Ada di antara kita yang mula tahu kepentingan protein kerana ingin kuruskan badan. Tapi sebenarnya kepentingan prot...