August 19, 2014

MENGATASI SAKIT SENGGUGUT SECARA SEMULAJADI

Senggugut?? Menstrual pain?? Period pain?? PMS simptom?? Terms yang biasa digunakan oleh ramai wanita mengenai kesakitan atau kekejangan yang berlaku di bahagian abdomen perut apabila haid berlaku setiap bulan.
Jika kesakitan itu hanya sedikit, mungkin tidak begitu menjejaskan aktiviti seharian seseorang. Namun begitu, ada yang mengalami kesakitan yang begitu teruk sehingga berguling-guling menahan kesakitan. 

Semasa kedatangan haid, berlakunya proses penguncupan pada dinding rahim disebabkan oleh hormon prostaglandin. Senggugut ini biasanya disebabkan oleh pengeluaran hormon prostaglandin secara berlebihan.
Selain faktor hormon seperti di atas, ada juga wanita yang mengalami senggugut teruk disebabkan oleh ada nya endometriosis yang sering dikaitkan dengan masalah kesuburan. Sebaiknya wanita dinasihatkan untuk membuat pemeriksaan doktor bagi memeriksa sekiranya ada keabnormalan pada rahim wanita.
Untuk masalah senggugut kerana hormon prostaglandin yang dihasilkan secara berlebihan, vitamin asas yang disarankan adalah GLA Complex dan Ostematrix (kalsium). Vitamin Shaklee adalah lebih semulajadi berbanding ubat-ubatan.

Gla mempunyai banyak manfaat terutamanya untuk golongan wanita. Kandungan Gla dari minyak bunga borage membantu mengawal selia hormon dan membantu memperbaiki simptom PMS seperti senggugut, kesakitan, mood swing, retensi air dan sakit payudara.
Ostematrix Shaklee dengan formula yang unik dibuat dari minarel semulajadi dan garam minarel dari Laut Mati yang mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, maganes dan boron. Komponen nutrien - nutrien ini sangat perlu dalam kalsium supaya ianya dapat diserap dengan baik oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah minarel.
Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1,000mg kalsium dan magnesium serentak mampu meringankan sakit semasa haid dan membantu membuang air kecil.
Kalsium juga memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas. Selain itu, kalsium menguatkan tulang, kuku, kerangka, gigi dan sistem saraf.

 Tips Memilih Kalsium Premium
* Pilih produk yang mengandungi vitamin D dan magnesium.
* Elakkan produk yang dibuat dari tulang dan dolomite untuk mengelak keracunan plumbum.
* Elakkan minarel chelated kerana proses tersebut boleh menyebabkan tubuh menyerap logam berat tercemar dan toksin dalam proses menyerap minarel.

Fakta menarik mengenai Ostematrix 1 tablet kalsium dalam Ostematrix bersamaan 1 gelas susu tinggi kalsium.
1 tablet kalsium dalam Ostematrix bersamaan 80 biji badam.
Wow!!!

Cara  tradisional yang biasa di buat untuk melegakan senggugut.
1. Ambil bag air panas atau botol yang sesuai dan isikan dengan air panas. Ia digunakan untuk dituam di bahagian sekitar perut dan ari - ari.
2. Minum air halia yang dibancuh bersama air panas bersama gula batu. Atau kalau anda x lalu minum teh o halia, anda boleh ambil peppermint ginger dari Shaklee.
3. Ambil makanan berkuah dan panas seperti sup sayur, sup tomyam dan sebagainya mengikut citarasa masing-masing, yang penting panas.
Jika anda mahu mendapatkan supplement semulajadi Shaklee, boleh hubungi saya melalui :
sms/whatsapp Ell : 016-7113576
Cod Area : Johor Bahru / Kulaijaya
Area Lain : Servis Poslaju / CityLink / Gdex
Hubungi saya jika anda mahu jana pendapatan dengan perniagaan Shaklee dibawah bimbingan group kami.

Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

PENTING KE PROTEIN UNTUK TUBUH BADAN KITA?

PENTING KE PROTEIN NI? | Ada di antara kita yang mula tahu kepentingan protein kerana ingin kuruskan badan. Tapi sebenarnya kepentingan prot...